Saabepoken mot sitt slut...
Eftersom jag tidigare bloggat en del om Saab så känner jag att jag behöver skriva ett inlägg till om bilarna nu när allt ser ut att gå åt skogen för Saabs del. Det spelar ju inte så stor roll vilken bil man har, jag tror att alla bilar har sina för och nackdelar och man vet aldrig om man har ett måndagsexemplar ändå, man kan nog inte gardera sig så mycket för hur bilen kommer att funka. I vilket fall så tror jag att man har lättare för att köpa en bil av samma märke vid nästa byte om man varit någorlunda nöjd med den man haft innan. När man är ute och kör ser man också ofta de bilar som är av samma sort som man själv har, de andra noterar man inte i lika stor grad tycker jag mig ha märkt. Det är som när man är ute och kör på husvagnssemester, man ser alla andra med husvagn. Man känner en slags samhörighet med dem.
I vår familj har vi haft många Saabar genom åren och jag själv tog mitt körkort i bl.a. en Saab. Att det blev en Saab vi köpte när vi bytte bil senaste gång berodde nog främst på att priset råkade vara så fördelaktigt. I vilket fall så är det roligt att köra Saaben vi har just nu och visst känns det vemodigt att Saabepoken troligtvis håller på ta slut. Många tyckte att man skulle sälja genast när det blev spekulationer om att GM skulle lägga ner Saab, men varför sälja en bil som fungerar bra - folk drar nog sig ändå för att köpa när det är svajigt på marknaden och man inte vet hur det går för företaget. Nej, låt oss Saabägare istället se det som så att vi är stolta ägare till en av "de få" unika exemplar av Saabbilarna som inte längre tillverkas. Kanske om vi sparar bilen och låter den gå i arv i många, många led så kanske, kanske blir den en klenod då. Nej, vi fortsätter nog att puttra fram i vår bil och den håller så länge den håller. Vi lider iallafall med de som nyligen beställt en ny Saab som man kanske ska hämta ut så småningom, det kanske inte är lika roligt nu som då man beställde den och mest av allt lider vi med alla arbetare i Trollhättan som kanske förlorar sina jobb, hur ska de klara sig? Usch då! Nej bilar och bilmärken är om jag får låna uttrycket av Karlson på Taket "Världsliga ting", men när så många människor som jobbar med det berörs av nedläggningen så lider man med dem. Låt oss hoppas på att GM inte helt har stängt dörren ännu!
I vår familj har vi haft många Saabar genom åren och jag själv tog mitt körkort i bl.a. en Saab. Att det blev en Saab vi köpte när vi bytte bil senaste gång berodde nog främst på att priset råkade vara så fördelaktigt. I vilket fall så är det roligt att köra Saaben vi har just nu och visst känns det vemodigt att Saabepoken troligtvis håller på ta slut. Många tyckte att man skulle sälja genast när det blev spekulationer om att GM skulle lägga ner Saab, men varför sälja en bil som fungerar bra - folk drar nog sig ändå för att köpa när det är svajigt på marknaden och man inte vet hur det går för företaget. Nej, låt oss Saabägare istället se det som så att vi är stolta ägare till en av "de få" unika exemplar av Saabbilarna som inte längre tillverkas. Kanske om vi sparar bilen och låter den gå i arv i många, många led så kanske, kanske blir den en klenod då. Nej, vi fortsätter nog att puttra fram i vår bil och den håller så länge den håller. Vi lider iallafall med de som nyligen beställt en ny Saab som man kanske ska hämta ut så småningom, det kanske inte är lika roligt nu som då man beställde den och mest av allt lider vi med alla arbetare i Trollhättan som kanske förlorar sina jobb, hur ska de klara sig? Usch då! Nej bilar och bilmärken är om jag får låna uttrycket av Karlson på Taket "Världsliga ting", men när så många människor som jobbar med det berörs av nedläggningen så lider man med dem. Låt oss hoppas på att GM inte helt har stängt dörren ännu!