Nord Electro och 4 x 12:a med topp

2011-02-06 @ 23:05:07

Jag gillar verkligen att lära mig nya saker, speciellt på områden som jag inte kan så mycket...jag blir alltid så fascinerad över folks kunskap om saker och ting.

Som jag tidigare berättat hade Linken och jag i uppgift att ta hand om artisterna under en ungdomskonferans här i stan under nyårshelgen, bandmamma och bandpappa som ungdomspastorn valde att kalla oss. Då fick man diverse roliga uppgifter som handlade om allt från att lösa boendefrågan, checka in, ordna med mat och fika, fixa tider för soundcheck, ordna med föräljningsbord för artisternas skivor, fixa fram kamerastativ, orna med säkerhetsnål till en krånglande gylf och ja jag vet inte allt vad. Vi umgicks med de medverkande och fösökte få dem att känna sig som hemma. Ett av banden var det lite extra roligt att prata med eftersom de hade varit på Humlefestivalen ett antal gånger och kände till många av de som brukar var med och arrangera Humlefestivalen - de hade flera roliga anektdoter att berätta om sina upptåg vid Humle.

Vår största uppgift innan hela tilldragelsen var iallfall att fixa fram olika instrument som behövdes. Det är där mina kunskaper vidgades då jag fix "önskelistorna" på vad som behövdes för konserterna. Är du musiker vet du förmodligen vad ett Nord Electro 2 eller 3 är eller varför inte en 4 x 12:a med topp. Numera vet jag också vad det är och tycker att det är lite skojigt varje gång jag ser en musiker använda ett Nord Electro eller för att citera vår instrumentansvarige i kyrkan ett "Nörd Electro". Ett Nord Electro är en dyr och fin variant av ett elpiano eller en slags synth med fina effekter och en 4 x 12:a med topp är en maffig förstärkare. Detta var några av instrumenten på önskelistorna inför konserterna och detta har blivit något av ett intern skämt här hemma numera :)

Senaste helg då vi var iväg och lyssnade på Idolkonserten här i stan hade de inte mer än 3 st Nord Electron på scenen - något vi förmodligen aldrig annars hade noterat. Det är lite roligt med nya kunskaper trots allt :) Nu vet du också nästa gång du ser dessa röda klaver.


Bilden hämtad från: http://www.nordkeyboards.com/main.asp?tm=Products&clpm=Nord_Electro_3

Idolkonserten var rolig och speciellt roligt var det att se Elin och Geir. Elin kommer ju från mina hemtrakter och Geir har jag goda minnen av från när han rockade loss i Vasa under min studietid. Idolerna var alla duktiga och gjorde häftiga klädbyten. Några av idolerna har riktigt god scenvana och kände sig ytterst bekväma på scen medan några andra av dem ännu behöver lite träning för att få vana i scenrocken. Linkens röstfavorit är Jay och visst får man hålla med om att pälsen reser sig då han tar i på slutet i sitt paradnummer Like a prayer (av Madonna). Här är några bilder från konserten. Trevlig vecka! Sköt om er!




Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback